עורך דין פשיטת רגל – המדריך המקיף ביותר !

פשיטת רגל ליחידים, שותפות ופרטיים.

  • מהו תפקיד עורך דין בפשיטת הרגל ?
  • מהי מטרת הפעולה של פשיטת רגל ולמי היא מתאימה ?
  • מהם שלבי התהליך בפשיטת רגל ?
  • נקלעתם לחובות כלכלים, מרגישים מבולבלים ?
  • למי מיועד הליך פשיטת רגל ?
  • סיום התהליך וקבלת ההפטר המיוחל, כמה זמן זה לוקח ?
  • מה ההבדל בין הפטר מותנה להפטר חלוט ?
  • קיבלתי את ההפטר החלוט, מה עכשיו ? איך הבנקים יתנהלו מולי ?

מאיזו סיבות עיקריות אנשים מגיעים למצב של פשיטת רגל ?

כאמור, במצב שאדם נקלע לקשיים כלכלים בשל חובות כבדים ואין ביכולת האדם לעמוד בהחזר החובות.

בשל הלחץ הכלכלי והדרך אל הלא נודע, שיקול הדעת של הלקוח עלול להיפגע, ולכן עורך דין מקצועי ומיומן שבקיא בתחום פשיטת הרגל ומכיר את דרכי העבודה ידע להנחות את הלקוח עד ליעד המיוחל "קבלת הפטר חלוט מלא".

לעיתים רבות ביצוע הליך של פשיטת רגל עבור הלקוח הינו הפתרון המהיר והטוב בכדי לחזור לדרך חדשה ללא חובות, ללא טרדות ובכך יוכל להתחיל את חייו מחדש ע"י קבלת ההפטר המיוחל.

האם פשיטת רגל הינה הליך לגיטימי ?

לקוחות רבים שנכנסו להליך של פשיטת רגל מבינים שהסטיגמה של להיות פושט רגל אינה הרת גורל, והחזרה לחיים שגרתיים הינה בהישג יד וזאת בפרט לאחר הרפורמה של הליך מהיר להפטר. לעיתים רבות זהו הפתרון המתאים ביותר בכדי לשפר את רמת החיים מיידית, לחזור ולבנות BDI נקי ולצאת לדרך חדשה כלכלית ונפשית גם יחד.

מהן הפעולות שמתבצעות לפני קבלת ההחלטה לצאת להליך של פשיטת רגל ?

חשוב לציין שלפני שהלקוח נכנס להליך של פשיטת רגל, אנחנו בוחנים כלכלית מספר אלטרנטיבות בכדי לדעת שאת ההשתדלות למצות את כל הפתרונות ביצענו. לפיכך אנחנו בוחנים ומבצעים פגישת היכרות והבנת הצרכים יחד עם הלקוח, בחינת אפשרות למשא ומתן אל מול הנושים (ספקים, בנקים ורשויות) וכפועל יוצא ביצוע פעולה מחיקת חוב בהתאם לנסיבות, לעיתים אנו בוחנים ביצוע של מימוש נכסים או מימוש רכוש וציודים במטרה להגיע להסדר חוב בנקאי, ואם לא אז פונים למסלול של פשיטת רגל. מסלול פשיטת הרגל בנוי מ 4 שלבים עיקריים.

מהם 4 השלבים העיקריים בבקשה לפשיטת רגל?

  1. הכנת בקשה לפשיטת רגל- זהו השלב העיקרי בתהליך. בשלב זה מכינים את כל המסמכים הרלבנטיים, מציגים את דוח ההוצאות וההכנסות של המשפחה כולל הסבר מפורט המציג איך הגיעו לאותם חובות מעיקים, הצגת הנכסים של בן/בת הזוג, ויתור סודיות לטובת הכונס לקבלת מידע והחייב יציין שאין ביכולתו לשלם את חובותיו. הבקשה לפשיטת רגל תוגש ע"י הנושה או ע"י החייב, חוב של עד 150 אלף ₪ יטופל ע"י ההוצאה לפועל וחוב שמעל 150 אלף ₪ יטופל ע"י בית משפט השלום.
  2. קבלת צו כינוס- לפתיחת הליכים ע"י החלטת בית המשפט על גובה ההחזר החודשי בהתאם ליכולת ההשתכרות. מרגע קבלת הצו כינוס כנגד החייב ההליכים המשפטים יוקפאו. כל הנכסים והחובות של החייב נכנסים לפיקוח של הכונס נכסים, בהתאם להחלטה האם החייב נכנס להליך של כינוס נכסים או יוכרז כפושט רגל.
  3. מבוצע דיון בבית המשפט. בדיון נוכחים החייב, הנושים, כונס הנכסים והנאמן, מכאן לבית המשפט יש את מרחב התמרון להחליט האם החייב הינו פושט רגל ובמידה וכן יתקבל הפטר.
  4. קבלת הפטר מבית משפט מחוזי על החובות, ויציאה לדרך חדשה.

בעקבות הרפורמה החל משנת 2019 הליך פשיטת הרגל הפך למהיר וכבר בתחילתו ניתן לצפות את סופו, כך שמרגע הגשת הבקשה תוך 18 חודשים תתקבל תוכנית לפירעון ותוכנית להפטר מהיר ע"י המנהל המיוחד.

תפקיד עורך דין לפשיטת רגל אל מול המנהל המיוחד ?

כחלק מתהליך פשיטת הרגל ימונה מנהל מיוחד המייצג את הכונס הרשמי, וזאת מיד לאחר קבלת צו הכינוס. כאמור, לאחר 18 חודשים מיום צו הכינוס יציג את ממצאי בדיקותיו לגבי החייב, לרבות החובות שהוצגו, הליכים משפטיים שנפתחו ועוד.

העורך דין יוודא לאורך כל ההליך המשפטי מקבלת צו הכינוס ועד לדיון בבית המשפט לפשיטת הרגל מהם דרישות הנושים, הצגת העובדות מעיניי הלקוח, וכל זאת במטרה עיקרית לרתום אותם לתהליך.

בהתאם לאופן שבו תוגש הבקשה לפשיטת רגל כך תושפע הצלחת התהליך לקבלת האישור לביצוע פשיטת הרגל. לפיכך, ההבנה, הניסיון, הכרת המערכות ושיטות העבודה מהותיות לקבלת התוצאה המבוקשת בזמן המהיר ביותר.

פשיטת רגל לחברות – האם זה אפשרי ?

פשיטת רגל הינו הליך משפטי המיועד אך ורק לפרטיים, עצמאים, יחידים ושכירים.

מנגד, חברה בע"מ איננה יכולה לפשוט רגל, אלא מבצעת הליך של פירוק.

הליך הפירוק לחברה הינו שקול להליך פשיטת הרגל ושניהם על פי רב מאותם הסיבות, קושי כלכלי, פירוק החברה יכול להתבצע מרצון ושלא מרצון.

תחילה מקבלת החברה צו פירוק, וכאשר המפרק מסיים את עבודתו מקבלת החברה צו חיסול.

הדרך מהפטר מותנה להפטר חלוט המיוחל:

תחילה בית המשפט יציג תוכנית פירעון לחייב, כאשר החייב יסכים לתוכנית כחלק מהכרזתו כפושט רגל יקבל "הפטר מותנה". ולמה הוא מותנה ? עד לאחר סגירת החובות לאחר וכאשר ישולמו התשלומים בהתאם לתוכנית הפירעון, מתקבל ההפטר החלוט ע"י בית משפט מחוזי, ומכאן פושט הרגל מתחיל את חייו מחדש.

חשוב לציין שבית המשפט חייב להרגיש משוכנע לאורך כל התהליך שהתיק נוהל בצורה מהימנה וישרה, ואין מנוס אלא לפטור את הלקוח מחובותיו.

בשלב זה מומלץ להגיש את ההפטר לחברת ה BDI, לבצע מחיקות חובות בבנקים במאגרי המידע העסקי לרבות הגשת ההפטר להוצאה לפועל ולבצע סגירת התיקים וכן לכל שאר הנושים.

סיימתי את הליך פשיטת הרגל וקיבלתי הפטר חלוט, האם אני יכול לקבל משכנתא והלוואות מהבנקים ?

מערכת ה BDI הינה מערכת המידע המציגה לבנקאים את ההיסטוריה הפיננסית של הלקוח. לפיכך שהבנקאי יבחין כי הלקוח קיבל הפטר לאחרונה, הסיכוי לקבל מיד הלוואות בנקאיות, מסגרות ומשכנתאות הינו נמוך.

חשוב לציין כי לאחר 3 שנים מיום קבלת ההפטר החלוט הסימן במערכת ה BDI נמחק אוטומטית, ומכאן הדרך משמעותית נוחה להתחיל לעבוד עם הבנקים בצורה סדירה וטבעית.

כאשר העורך דין לפשיטת רגל פוטר את החייב מהלוואות במספר בנקים, ככל הנראה אותם הבנקים שמחלו על החוב לא יסכימו לעבוד עם אותו לקוח לעולם, לכן חשוב לפנות לבנקים אשר לא נכנסו להליך פשיטת הרגל, ושם לצבור וותק בנקאי בכדי לשפר את ציון ה BDI.

מהן ההשלכות העיקריות על פושט הרגל:

  • פושט רגל מוגדר כמוגבל מיוחד, בשל כך אין באפשרותו לבצע פעולות בנקאיות שגרתיות.
  • איסור להקים חברה בע"מ, לרבות מנוע מלהיות נושא משרה או בעל עניין.
  • עיכוב יציאה מהארץ, עד לסוף התהליך.

משרדינו "פרץ פיננסים" מלווה עסקים ופרטיים מעל לעשור, יחד עם צוות של עורכי דין לפשיטות רגל, רואה חשבון, כלכלנים והכל בכדי לתת ללקוח מעטפת משפטית וכלכלית וזאת במטרה להגיע לתוצאה המיוחלת.

המידע האמור אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ משפטי וכלכלי, לפיכך כל מקרה הינו שונה ומצריך טיפול והבנה ספציפית.

כלכלן ומשפטן ערן פרץ

דוקטורנט לכלכלה, בעל 15 שנות ניסיון בתחום הפיננסים, מומחה בגיוס אשראי לעסקים, ליווי במימון עסקאות נדל"ן וכתיבת תוכניות עסקיות והערכות שווי לחברות. בנוסף, ערן נותן שירות ייעוץ וניהול כספים לעסקים.

שתפו:
דרגו:

/ 5.

מאמרים נוספים
דילוג לתוכן