הסדר חוב מול הבנקים לעסקים

העולם "החדש" נדרש כיום להתמודד עם נגיף הקורונה ונראה כי יש תקווה שהמשק חוזר לשגרה עם חיסון האוכלוסייה. נראה כי לאחר תהליך ההתמודדות עם המחלה הבריאותית יהיה עלינו להתמודד עם המחלה הכלכלית שרק אז נוכל לדעת באמת מה עומק הבעיה הכלכלית בשל משבר הקורונה, בעיה שעלולה לגרור אנשים וחברות רבים להסדרי חוב כפויים מול הבנקים, מחיקות חובות ואפילו פשיטות רגל. משרד האוצר טוען שקשה מאוד לחזות איך יראה השוק הכלכלי לאחר מגפת הקורונה.

ישנם ענפים שמשבר הקורונה הביא אותם להתמודד עם מחלה כרונית- כמו תחום הפנאי, גני הילדים ועוד, שאותם תפס המשבר "לא מוכנים" ועלול להביא לקריסתם המיידית ואיתם, קריסה כלכלית גם של בעלי המניות ומנהלי העסקים שאינם מסוגלים להתמודד עם המשבר הכלכלי החמור המתרחש.

הסדר חוב מול הבנקים לעסקים במציאות עסקית משתנה:

העולם העסקי הינו עולם מורכב במהותו, וכאשר הלקוחות לא משלמים, הספקים דורשים תשלום רק במזומן, והבנקים לא מוכנים לאשר הלוואות נוספות, נוצר מצב של וואקום פיננסי שפוגע אנושות בעסק, ובין רגע העסק אינו מסוגל לעמוד בהתחייבויות אליהם התחייב.

במצב בו תזרים המזומנים לא יכול לשרת את החוב (במילים פשוטות אין כסף לשלם את ההלוואות), בשלב זה כבר ההלוואות חוזרות מסיבת פיגור ושיקים חוזרים מסיבת אין-כיסוי ומומלץ מיד לבחון תהליך של הסדר חוב מול הבנקים. הסדר חוב שכזה הינו מהלך שיבוצע מול המחלקה המשפטית בבנק, וזאת במקביל לפגישות עם ספקים שעלולים לפתוח תיקים הוצאה, לתבוע בבית משפט ולפעול בגין חובות פתוחים שלא שולמו. השלב אינו קל מבחינה כלכלית ובפרט מבחינה נפשית, אנו נדע לתת מענה מקיף ללקוח ולהשקיט לו את כל גבולות הגזרה והכל במטרה שהלקוח יעשה את מה שהוא עושה הכי טוב- להמשיך לנהל את העסק ולשמר את הקיים, מאחר והעסק הוא המקור והבסיס להחזיר את החובות ולקיים את בעליו ואת משפחתו.

גם כאשר טרם חזרו שיקים והלוואות לעסק, מומלץ לבחון כניסה להסדר חוב בצורה מושכלת ומתוכננת מראש.

הסדר חוב מול הבנקים בעקבות צריכת אשראי עודפת:

רבות דובר על "בועת האשראי" שהתפתחה במשק בתקופה שקדמה למשבר הקורונה, הריבית הנמוכה והיעדר חלופות להשקעה, הביאה עסקים רבים לצרוך אשראי עסקי ופרטי ללא תכנית עסקית סדורה, מתוך אמונה שכל זמן שהעסק "מתגלגל", הם ישלמו את התחייבויותיהם למערכות הפיננסיות מבלי לקחת בחשבון אירועים בלתי צפויים, כמו למשל ירידה דרמטית במספר הקונים או המבקרים בעסק, סגר כללי במשק וכפועל יוצא ירידה כללית בצריכה במשק.

ככל שסכום החוב למערכת הבנקאית גבוה יותר, כך גם מרווח התמרון לבעל העסק גדל בהתאמה במסלולי ההסדרים. חשוב לציין כי מטרת הבנק היא לקבל ולהבטיח את כספו, ומטרת העסק היא לקטין את ההחזרים לבנק ככל שאפשר. כל צד מבין היטב מה מטרת הצד השני, ולכן ע"י ניסיון נצבר הלקוח יגיע להסדר חוב המיוחל.

הסדר חוב מול הבנקים אל מול תיקון לחוק חדלות הפרעון בזמן קורונה:

על מנת ליתן מענה מיידי לכל אותם עסקים מדשדשים, העבירה ממשלת ישראל תיקון לחוק חדלות פירעון, במסגרתו בעלי עסקים וחברות יוכלו לעתור בבקשה לעיכוב הליכים זמני, למשך 4 חודשים, שבמסגרתו יפעלו מהר מול הנושים השונים במטרה לייצר תכנית הבראה לעסק וזאת במטרה להימנע מכניסה להליכי חדלות פירעון, שעלולים להביא לפירוק החברה ולפשיטת רגל אישית של בעלי החברות והערבים להתחייבויות החברה או בית העסק.

תיקון זה, שהינו כלי נוסף וזמין בארגז הכלים של בעלי חברות ואנשים פרטיים, ונועד קודם כל, לאפשר אקלים נוח לגיבוש תוכנית הסדר בפרק זמן קצר יחסית, לפי יכולת ההחזר ושווי הנכסים שיכולים לשמש את החברה ובעליה.

חשוב להדגיש כי הסדר כזה נבחן תמיד מול החלופה שבפני הגורמים המעורבים באירוע זה והמומחיות היא למצוא את הדרך הנכונה "לדבר בשפתם" ולהוביל את בעלי החוב לבחור בפתרון הנכון, לפיו מחילה או ויתור על חלק מהחוב (מחיקת חוב בנקאי) של העסק עדיף אלפי מונים על הליכים משפטיים בעלויות גבוהות שעלולים לפגוע בכושר החזר החובות ולהתקיים לארוך שנים.

היתרון והניסיון שלנו בהסדר חוב מול הבנקים:

משרדנו מתמחה ביצירת "סימולציה" ריאלית עם צוות מיומן של כלכלנים, רו"ח ועו"ד וכל זאת במטרה לשקף תמונה מראה של המצב הכלכלי והמשפטי בו מצויה החברה בימים אלו, הצגת התרחישים והשווי הכספי העומד מאחורי כל תרחיש, במקרה של הסדר נושים ושיקום שיכול ויניב תועלת רבה לנושים ולבעלי החברות או במקרה של פירוק, פשיטת רגל וכינוס נכסים, שעלול להביא למחיקת ערך מיידית והותרת הנושים מול שוקת שבורה מבלי יכולת להיפרע מחובם או ממרביתו.

מדובר בהליך רגיש, הטומן בחובו גם שיקולים פסיכולוגיים רבים והבנת מכלול השיקולים של השחקנים הפועלים בזירה ובמסגרת זו, ניתן להגיע לתוצאות חיוביות ומתן אופק ותקווה לבעלי עסקים, שנדחקו בשנה זו מחוץ לכותרות ועומדים על בלימה לפני קריסה סופית.

למשרדנו "פרץ פיננסים" פונים בעלי עסקים רבים המצויים בשעת משבר, אולי הקשה ביותר שחוו מעולם ובעבודה מאומצת, לרבות מול הנושים והמערכת הפיננסית הבנקאית, עלה בידינו להביא למחיקות חוב והסדרים ראויים מול הבנקים והספקים, וזאת בכדי להביא את בעל העסק בצורה מיטבית לשגרת חיים נורמטיבית ובכך אנו נותנים תקווה לאותם בעלי עסקים המרגישים שאיבדו את כל עולמם בשל משבר הקורונה.

כלכלן ומשפטן ערן פרץ

דוקטורנט לכלכלה, בעל 15 שנות ניסיון בתחום הפיננסים, מומחה בגיוס אשראי לעסקים, ליווי במימון עסקאות נדל"ן וכתיבת תוכניות עסקיות והערכות שווי לחברות. בנוסף, ערן נותן שירות ייעוץ וניהול כספים לעסקים.

שתפו:
דרגו:

/ 5.

מאמרים נוספים
דילוג לתוכן