תוכנית עסקית לסטארט אפ – הדרך להצלחה

בעולם העסקי של היום, ובפרט בישראל, אומת הסטארט-אפ, יש צורך להתבלט, להבין את החולשות והיתרונות שלנו, להכיר את השוק, את הקהל הפוטנציאלי והמתחרים. אחת הדרכים לעשות זאת היא תוכנית עסקית לחברות סטארט-אפ.

למה צריך תוכנית עסקית לסטארט-אפ ?

תוכנית עסקית לסטארט-אפים יכולה להיות מסמך שישרת את העסק שלכם ויתווה לכם מפת דרכים, אבל היא יכולה גם להיות כלי לגיוס משקיעים או לשותפים.

במקרים רבים מתוך רצון של עבודה קשה, חתירה להצלחה המייסד וצוות העובדים שוכחים את מטרת העל שלהם, הצבת יעדים ברורים, ואנחנו מגלים שכאשר מציבים בפני היזם את היעד, הוא יודע להתכוונן ולהגיע לרמת יעילות גבוה יותר, מאחר ואם המטרה היא גיוס משקיע טקטיקת הפיתוח שונה מאשר רצון לבצע מימוש מלא של הרעיון, בשונה מרצון לסינרגיה בין חברה משלימה – בליווי שלנו נוכל לפרק את המטרות לביצוע וכך גם להגיע ליעדים.

מהי תוכנית עסקית לסטארט-אפ ?

בעוד כל תוכנית עסקית מפרטת את מפת הדרכים לעסק, הוצאות והכנסות, יעדים, מחקר שוק ולקוחות, לתוכנית עסקית לסטארט-אפים יש מאפיינים משלה, שהם בעיקר יותר הסתמכות על נתונים, סטטיסטיקה ודאטה, כמו גם ניסיון במוצר, חוות דעת לקוחות והיתכנות כלכלית.

מה צריכה לכלול תוכנית עסקית לסטארט-אפ ?

תוכנית לסטארט-אפים צריכה לכלול כמה דברים שנפרט להלן. בכל מקרה התוכנית צריכה להתאים למוצר שלכם, לענף שבו הוא פועל, למשל אבטחת מידע, אדטק, ביוטק או אחר ולהתחשב בקהל הלקוחות הפוטנציאלי. התוכנית חייבת להציב מטרות והיעדים להגיע אליהן, והנה כמה דברים שכדאי שיהיו בכל תוכנית.

  1. תקציר מנהלים:
    תקציר מנהלים פותח את התוכנית העסקית, הוא מתמצת בבירור את מה שמופיע בתוכנית ומסביר כיצד אתם עומדים להפוך את הסטארט-אפ לחברה מצליחה שגם תביא את המשקיעים וגם תביא את הלקוחות. לא מעט פעמים המשקיעים בוחרים לראות רק את התקציר. בתוכנית עסקית לסטארט-אפים נדאג כמובן שיהיה תקציר גם באנגלית וגם בעברית, ושיהיה עיצוב מזמין ומובן. כדאי להיוועץ עם שותפים ולבצע הגהה.
  2. תיאור השוק שאתם פועלים בו:
    כפי שציינו קודם, יש לתאר את השוק ואת התעשייה שאתם עובדים בהם, מי השחקנים העיקריים, כמה הם ומה גודלם, ניתוח מגמות עתידיות ותחזיות פיננסיות לתעשייה או לענף, וכן האם יש מגבלות שחלות עליו, הן בצד העסקי והן בצד המשפטי, היקף השוק, מספר לקוחות פוטנציאלים ועוד. המטרה של חלק זה היא להראות שאתם שולטים בשוק ובענף.
  3. סקירת המוצר או השירות:
    בחלק זה בתוכנית העסקית נתאר את המוצר או את השירות שאנחנו מפתחים, מה הבעיה שאנחנו מבקשים לפתור וכיצד אנחנו פותרים אותה, באיזו טכנולוגיה אנחנו משתמשים, אפשר לפרט האם מדובר באתר, אפליקציה, תוכנה למגזר העסקי וכדומה. כאן תוכלו לציין מה שלב הפיתוח שבו אתם נמצאים ולפרט את היתרונות, לוחות הזמנים עד להגעה למכירות והצגת טבלאות גנט.
  4. מחקר מתחרים:
    מחקר מתחרים הוא מחקר שלפיו אנחנו בודקים את היתרונות והחולשות של המתחרים, הן בפן העסקי, השירות שהם מציעים והן בפן השיווקי, כיצד הם מגיעים לקהל גדול יותר. בסעיף זה הבליטו במה אתם שונים ואת החוזקות שלכם לעומת המתחרים.
  5. כוח אדם וגודל החברה:
    בסעיף זה מפרטים מי השותפים, כמה כוח אדם אתם צריכים לתפעול הסטארט-אפ. כדאי לפרט מה הניסיון של השותפים, ידע אקדמאי, הן הטכנולוגי והן העסקי. כך גם לגבי עובדים שכירים, אם יש. כאן גם מתארים את תולדות החברה, המבנה שלה ומצבה המשפטי.
    משקיעים מאוד אוהבים לדעת שחלק מהשותפים הצליחו במספר פרויקטים קודמים, כולל הצגת הנתונים או מקורות המוכחים על כך.
  6. כניסה לשוק:
    כניסה לשוק או חדירה לשוק היא למעשה תוכנית האסטרטגיה שבאמצעותה יכירו את המוצר שלכם. חלק זה כולל את המודל העסקי, ערוצי המכירה והמכירות, תמחיר, קהל יעד מטורגט, קצב הפיתוח וקצב השיווק, תוך הגדרת מטרות ויעדים.
  7. תחזיות פיננסיות:
    תחזיות פיננסיות כוללות את ההכנסות וההוצאות הקיימות והנדרשות לסטארט-אפ כולל ההוצאות השוטפות, הון עצמי וכדומה. התחזית על סמך המודל העסקי והמחקר שעשיתם תכלול את ההכנסות הצפויות בהתאם לגודל השוק, למתחרים ולמחיר. לאחר תחזית ההכנסה, יהיה אפשר לעשות תחזיות לרווחים בקיזוז ההוצאות. התחזית צריכה להיות מדויקת ככל הניתן ומגובה בנתונים. על סמך זה יחליטו המשקיעים אם הם מעוניינים להיכנס לסטארט-אפ שלכם. כדאי בחלק זה לציין גם מגבלות מיסוי, מלגות, מענקים מדען וקרנות, אם ישנם, כדי להבין בדיוק איפה אתם עומדים מבחינה פיננסית.

לסיכום, תוכנית עסקית היא גם מפת הדרכים שלכם לסטארט-אפ הן בשלב ההקמה והן בשלבי גיוס משקיעים, וגם בעזרתו כלי שבאמצעותו תוכלו להביא שותפים אקטיביים או פאסיביים. התוכנית העסקית היא חייבת להיות מפורטת ולכלול את כל ההיבטים, מהקמת העסק, ממימון ועד לשיווק ולמכירות. תוכנית עסקית לסטארט-אפ מתווה את דרככם להצלחה.

משרדינו פרץ פיננסים, ליווה מאות חברות ועסקים בכתיבת תוכניות עסקיות לגיוס אשראי, משקיעים ושותפים. עם הניסיון הנצבר אנו יודעים למקד את התוכנית בצורה יעילה וקולעת למטרתה וזאת בצורה מקצועית, לפי כללי החשבונות, ועל בסיס ניסיון נצבר והבנה עסקית.

כלכלן ומשפטן ערן פרץ

דוקטורנט לכלכלה, בעל 15 שנות ניסיון בתחום הפיננסים, מומחה בגיוס אשראי לעסקים, ליווי במימון עסקאות נדל"ן וכתיבת תוכניות עסקיות והערכות שווי לחברות. בנוסף, ערן נותן שירות ייעוץ וניהול כספים לעסקים.

שתפו:
דרגו:

/ 5.

קבלו הצעה משתלמת
הזינו פרטיכם בשדות הבאים ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
דילוג לתוכן