תוכנית עסקית לעסק בהקמה – על מה חשוב לשים דגש?

אתם חושבים לצאת לדרך עצמאית, אבל לא בטוחים איך להתחיל? זה באמת אף לא פשוט. הדבר הראשון שאתם זקוקים לו הוא תוכנית לעסק בהקמה. תוכנית לעסק בהקמה מאפשרת לעשות סדר במחשבות שלנו ולהציג תוכניות מפורטת להצלחת העסק. כאן נציג מבנה תוכנית עסקית ומה היא צריכה לכלול.

מהי תוכנית עסקית להקמת עסק?

תוכנית עסקית היא מסמך מפורט המראה תוכנית פעולה ליעדים עסקיים, והיא כוללת היבטים של הוצאות, הכנסות, שיווק, היבטים משפטיים ומיסויים וכל זאת בלקיחת חשבון של לוחות זמנים, צרכי מימון פיננסים עד להגעת נקודת האיזון העסקית. תוכנית עסקית הינה ייעודית ומתייחסת לענף שבו היא פועלת, למשל תעשייה, תקשורות, נדל"ן מאחר ולכל ענף קיימים שיעורי הרווחיות המייחדים אותו הן ברמת שיעור הרווחיות הגולמית והן ברמת שיעור הרווחיות התפעולית.

פונים אלינו לקוחות עם רעיון עסקי, ומיד כאשר משרדינו מציג בפניהם את שיעורי הרווחיות המקובלים, הלקוח לעיתים חושב פעמיים האם יש מקום לקדם את העסק.

באיזה שלב בתכנון ההקמה כותבים את התוכנית העסקית?

לרוב תוכנית עסקית מתחילים לפני הקמת העסק. אפשר גם להכין תוכנית לעסק עבור גידול שלו או הכנסת מוצר או שירות חדש. חשוב בתוכנית עסקית שתהיה כתובה ולא רק תהיה בגדר מחשבות בראש. גם הסכם בעל פה עם שותפים לא מספק. על התוכנית להיות כתובה, ברורה ומפורטת. אלו הדברים שצריכים להיות כלולים בתוכנית העסק להקמה:

פרטי העסק והיזם:

בתוכנית עסקית לעסק בהקמה נתחיל בפרטי העסק הרשמיים ופרטי היזם, מה שם העסק, שם היזם והרקע שלו החיוני לעסק. נוסיף משפט ממצה המתאר את מטרת העסק, (סלוגן), כמובן תאריך התוכנית ואפשר גם לוגו.

חזון העסק, השותפים והעובדים:

חזון העסק בתוכנית להקמת עסק מציג את הרעיון לעסק, את המודל העסקי, למשל האם הוא על בסיס צמיחה או רווחיות כבר מהשלב הראשון. נתון נוסף הוא מבנה הארגון, האם מדובר בעסק עם עובדים, ואם כן האם במבנה הירררכי, מי השותפים שאיתם אעבוד וכדומה.

תיאור העסק והשירותים:

תיאור העסק כולל את המוצרים או השירותים שאנחנו מוכרים ואת המחירים הרלוונטיים לכל אחד מהם. כמו כן אפשר להוסיף מיקום ושעות פעילות.

תיאור הלקוחות והענף:

בשלב זה בתוכנית עסקית לעסק בהקמה נתייחס למי קהל היעד שלנו, נפלח אותו לפי אינטרסים ותחומי עניין, גיל, מקום, זהות, שפה, דיאלקטים ותרבות. כאן נתאר גם את הענף, באיזה ענף אנחנו פועלים, תעשייה, שירותים, תקשורת, פיננסים וכדומה, מי השחקנים בתחום, מה הייחוד של הענף ומה השינויים העדכניים בתחום.

תיאור המתחרים:

תיאור המתחרים הוא למעשה מבט פרטני יותר על הענף בשירותים שאנחנו מציעים, מי המתחרים שלנו שנותנים שירותים דומים. בשלב זה נציג את היתרונות והחסרונות של כל אחד. נתייחס גם למחירים שהם נותנים עבור השירותים או המוצרים שלהם.

הבידול העסקי בתוכנית העסקית לעסק בהקמה

לאחר שסקרנו את המתחרים, יש לתת את הדעת לבידול העסקי שלנו, מה היתרונות והחסרונות שלנו, מה אנחנו נותנים שאחרים לא נותנים או נותנים אחרת. אפשר גם להתייחס להזדמנויות בשוק, לזמינות, לניסיון, לטכנולוגיה שלנו וכדומה, ואפשר גם להתייחס לאיומים.

תוכנית השיווק והמכירות

בשלב זה בתוכנית העסקית לעסק בהקמה נתייחס לאפשרויות השיווק מהשלב הראשון ועד שלב המכירה הסופי, איך אנחנו מיידעים את הלקוחות על העסק שלנו ועל המוצר שלהם, האם להתחיל בפרסום מפה לאוזן באמצעות קולגות שעבדנו איתם, ספקים ולקוחות שאנחנו מכירים מעסקים אחרים או שנתחיל בפרסום, למשל ברשתות החברתיות, או בשילוט. ואם כן, האם נתחיל בפרסום ממומן או אורגני? אם אנחנו סיטונאים, מה תהיה האריזה שלנו או הלוגו שלנו? אם אנחנו קמעונאים, איך נסדר את המוצרים כדי להבליט אותם, אילו מבצעים נעשה, מה העיצוב שנשתמש בו, ואולי גם מוזיקה לחנות. נחשוב גם על מי מבצע את המכירה הישירה, טלמרקטינג שיווק במייל, אתר מקוון, מכירה במוקד פרונטלי או גם וגם.

מקורות המימון בתוכנית לעסק בהקמה

מקורות המימון בעסק להקמה כוללים שני צדדים: את ההשקעה העצמה ואת גורמי המימון. ההשקעה היא עבור הציוד, העובדים, השכירות, אתר אינטרנט, חומרי גלם, שיפוצים וכדומה. מקורות מימון יכולים להיות הון עצמי, בנקים, גופים חוץ בנקאיים, משקיעים, שותפים וכדומה.

תחזית רווח והפסד

לאחר שיש לנו הערכה לתמחיר והכנסות ויש את המידע על הוצאות והשקעות אפשר לבנות צפי לחודש ולשנה, וכן לטווח הארוך. הפרטים צריכים להיות מדויקים, מכומתים ומתוארכים. דוח הרווח וההפסד כולל את המכירות והעסקאות הצפויות, עלויות חומרי הגלם, הקנייה או היבוא ועלות המכר, הרווח הגולמי (סך ההכנסות פחותה עלויות הנ"ל), הוצאות ההנהלה וכלליות – ההוצאות הקבועות של עסק כמו שכ"ד וחשבונות, הוצאות המימון כמו ריביות ועמלות ובסופו של דבר הרווח הנקי.

יעדים ואופי הלקוח:

כאשר פונה אלינו הלקוח לטובת כתיבת תוכנית עסקית לחברה בהקמה, אנחנו מזהים את רמת הסיכון אותו הוא מוכן לשאת, ולכן תוכנית שתתאים לאדם פלוני לא תתאים לאדם אלמוני, וזאת מטעמי סיכון, שעות עבודה, מורכבות פיננסית ועוד.

ולכן התוכניות חייבת להיות מותאם ליזם, לאופיו וליעדיו האישיים.

משרדינו פרץ פיננסים הוקם משנת 2010, ומלווה מאות רבות של עסקים, שותפויות וחברות בכתיבת תוכניות עסקיות לכל מטרה החל מבנקים וקרנות, חוות דעת לבית משפט, כתיבת הערכות שווי ועוד.

עם ניסיון מצטבר של מאות רבות של חברות בכל הסקטורים הקיימים, נוכל לנווט אותך במהירות לדרך המתאימה לך ולהצלחה.

כלכלן ומשפטן ערן פרץ

דוקטורנט לכלכלה, בעל 15 שנות ניסיון בתחום הפיננסים, מומחה בגיוס אשראי לעסקים, ליווי במימון עסקאות נדל"ן וכתיבת תוכניות עסקיות והערכות שווי לחברות. בנוסף, ערן נותן שירות ייעוץ וניהול כספים לעסקים.

שתפו:
דרגו:

/ 5.

קבלו הצעה משתלמת
הזינו פרטיכם בשדות הבאים ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
דילוג לתוכן